10 tips til flyrejsen som gravid

10 tips til flyrejsen som gravid

Hvis du ellers har det godt og ikke lider af de store følgegener, er det ingen hindring for at rejse selvom du venter dig. Jeg var ude af landet hele 3 gange under min graviditet, og uden problemer. Det er selvfølgelig vigtigt at du lytter til din krop og tager det i det tempo den kan klare. Jeg døjede en del med bækkensmerter som gjorde det vanskeligt at gå lange distancer. Det er selvfølgelig ikke ideelt på en storbyferie, men det handler om forventningerne. Vi løste det ved at tage en taxa et par ekstra gange. Den sidste tur til Marokko var varm og vi måtte nedjustere forventningerne undervejs og afsætte mere tid til lækker mad og afkøling i poolen. Det var nu heller ikke helt dumt. Efter at have draget mine egne erfaringer har jeg samlet et par nyttige tips.

 

1.  Tjek op på flyselskabets regler

Reglerne er forskellige fra flyselskab til flyselskab. Hos de fleste flyselskaber kan du flyve i op til 1 måned før termin hvis din graviditet har forløbet uden komplikationer.  (Husk at du også skal hjem igen og husk at tjekke op på alle flyselskaber hvis du skal skifte fly). Det kan dog være nødvendigt med en lægeerklæring. Specielt hvis du rejser oversøisk kræver flere rejseselskaber en lægeerklæring efter uge 28. (Jeg havde en med da vi rejste til Marokko, men den var ikke i brug). Husk altid at medbringe din vandrejournal.

 

2. Hvornår er det bedste rejsetidspunkt?

De fleste gravide har det typisk bedst i 2. trimester. Kvalme og opkast har lagt sig og maven er stadig ikke så stor så den er i vejen. Jeg vil derfor anbefale dig at rejse i graviditetsuge 13-28. Personligt vurderede vi at vi ikke ville flyve for langt da mit bækken drillede en del. Overvej også om det skal være en mere spontan tur så du kan se hvordan kroppen arter sig. Det er aldrig godt at vide hvordan ens gravide krop har det om 2 måneder.

 

3. Valg af rejse

Jo kortere flyvetid, jo mindre belastes din krop på turen. Det er desuden værd at overveje om nye vaccinationer eller medicin er nødvendigt eller om der er en virus med risiko for gravide. Bla. måtte vi forholde os til zikavirussen som florerer i store dele af verdenen i øjeblikket, og som kan have store konsekvenser for det ufødte barn.
Dertil kommer at du som gravid kan være mere påvirket af høj varme når du er gravid. (Det kom virkeligt bag på mig at jeg ville blive så påvirket af varmen). Vi var derfor glade for at have valgt en riad med en lille pool til at blive afkølet i. Når du vælger destination kan det også være en god ide at overveje ikke at isolerede dig på en øde ø, men tjekke at der ikke er alt for langt til det nærmeste hospital hvis uheldet skulle være ude.

 

4. Undgå stress

Sørg for at minimere stress og pressede situationer mest muligt for at passe på den lille inde i maven. Det gør du bedst ved at planlægge og afsætte god tid både før og under selve rejsen. Sørg for at afsætte god tid til at komme i lufthavnen, til at tjekke ind og finde hotellet på destinationen. Måske er du ikke vant til at bestille hotel eller transfer hjemmefra, men det kunne være værd at have styr på denne gang?
Hvis du er vant til at rejse i et højt tempo og opleve meget bør du overveje at sætte tempoet lidt ned og måske have en mere fast base end ellers. De vilde adrenalin oplevelser som at dykke eller springe ud fra et bjerg gør du nok også klogt i at springe over denne gang.

 

5. Dehydrering 

Som gravid har man øget risiko for at dehydrere under flyveturen, da luftfugtigheden i kabinen er meget lille (8%). Derfor er det vigtigt at sørge for at drikke rigeligt med vand.

 

6. Snacks

Det er aldrig til at vide hvad der gemmer sig i sådan en flybox og du kan risikere at skulle vente lang tid på at den kommer. Måske har du anskaffet dig lidt sære spisevaner eller ligesom jeg, har en meget sulten baby der kræver lidt i skrutten i tide og ikke mindst utide. Det er derfor en god ide altid at have en snack klar, til at holde et stabilt blodsukker så du ikke bliver dårlig på flyturen.

 

7. Sørg for at sidde godt og komme op at stå

Da du som gravid har øget risiko for at hæve op, få vand i kroppen og blodpropper i benet, er det vigtigt at bevæge dig mest muligt. Som udgangspunkt bør du bevæge dig mindst 10 min. pr time. Undgå at sidde med benene over kors da du lukker for blodtilførslen, men prøv i stedet at få benene lidt op ad og lave venepumpeøvelser indimellem. For at mindske risikoen vil jeg anbefale dig at anskaffe et par støttestrømper og en lændepude er heller ikke helt dum.

 

8. Bagage

Vælg en taske eller kuffert på hjul, og sørg for at tjekke størstedelen af din bagage ind, så ikke du skal slæbe på mere end højest nødvendigt.

 

9. Rejseforsikring

De fleste rejseforsikringer dækker gravide uden begrænsninger i op til 4 uger før termin, men tjek altid hvordan reglerne er hos dit eget forsikringsselskab, før du rejser. På den måde kan du bedre slappe af med ro i sindet, hvis uheldet skulle være ude.
Vær opmærksom på at det gælder særlige regler ved tvillinger (eller flere) og kvinder der tidligere har født for tidligt.

 

10. Slap af og nyd turen

Har lægen sagt god for det, er det bare med at komme afsted og nyde turen. Graviditet er ingen hindring for en dejlige ferie.

Lignende indlæg

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *