3 dage i Atlasbjergene

3 dage i Atlas bjergene

Rejsens højdepunkt havde fra starten af været en tur ud i naturen. Vi ville disse dage have luksus og oplevelser for alle pengene. Der var derfor ikke sparret på noget, og vi glædede os til store oplevelser i både Atlasbjergene, Sahara ørkenen og på UNESCO sites.
Vi har tidligere haft meget positive oplevelser med at leje en bil med chauffør, og er helt tossede med friheden til selv at vælge hvor man vil hen, hvad man vil se og hvornår. Samtidig bliver chaufføren din bedste ven, og fungerer som privat guide til alt hvad du kommer forbi og er ikke bleg for at dele sin kulturelle baggrund og normer for landet. Det er alt sammen med til at gøre oplevelsen helt unik og det gør at vi er villige til at betale lidt ekstra for det.

Dag 1

På 1. dagen blev vi hentet tidlig morgen af ejeren af det bureau vi havde købt turen hos. Han introducerede os til vores chauffør Hassan, der skulle køre os rundt de næste 3 dage. Inden han atter forlod os informerede han om dagene der kom, hvad vi kunne forvente og tog imod betaling. Alt sammen som det nu engang er på disse guidede ture.
Før end vi anede af det var vi ude af Marrakesh og i stedet omgivet af gudesmuk natur. Tænk at disse naturskønheder ikke er længere væk?
Høje Atlas som de første af bjergene hedder er gyldenrøde og ligger flot indhyldet i den barske rå natur med kun enkelte træer og palmer omkring sig. Indimellem dukker små berber landsbyer op hvor tiden er skruet flere årtier tilbage sammenlignet med Marrakesh. Her bor de lokale i små røde stenhuse placeret i klynger, hvoraf mange endda er uden vinduer. Udenfor hænger vasketøjet som er vasket i åen og rundt omkring render børnene og leger mens bedstemor sidder på trappen. Mulddyr er det foretrukne transport- og fragtmiddel af afgrøder mv.

Berber landsby Marokko

Naturen er gudesmuk og virkelige differentieret. Desværre var Hassan ret sparsom i sin fortælling om området, hvilket ærgrede os en del. Som tidligere nævnt var han nemlig en af de lokale som ikke anser deres land og område som noget specielt, der er værd at fortælle om. Der er så mange ting de tager for givet og som han bare kørte forbi. Virkeligt ærgerligt for der er masser at fortælle om og ikke mindst vise frem. Vi manglede lidt det ekstra vi syntes vi betalte for. Derfor besluttede vi til frokost at gå til mere til ham og stille et hav af spørgsmål, for at få et bedre indblik i det Marokkanske liv og normer.

En frokost der på ingen måder var værd at skrive hjem om. I stedet for at være vred og sur over det sted han havde fundet til os, sad vi og grinede lidt ad hele situationen. Vi følte os ærligt talt lidt snydt. I både Thailand og Indonesien har vi været vant til at chaufførerne viste os nogle helt fantastiske steder med lækre lokale retter. Her fik vi en havestol der var ved at brase sammen, en ret kedelig sandwich og en lunken smoothie med klumper. Vi undrede os over om det virkelig var det bedste han kunne finde?

Filmby Marokko

Første dagen var præget af laaang køretid. Vi lavede stops når vi ønskede og beundrede den smukke natur og havde et enkelt stop i filmbyen Ouarzazate. Her var vi inde og se hele setup’et hvor der er lavet scener fra både Gladiator, Asterix og Obelix, 7 år i Tibet og Mumien. Ret imponerende og fin oplevelse. Hen på eftermiddagen landede vi på vores yderst lækre hotel Xaluca. Det var spritnyt og indrettet i ægte stammestil. Ved ankomst blev vi taget imod af mænd og kvinder i berber kostumer med fuld musik ved indgangen, kun til ære for os. Vi blev helt forlegne.

Berber musik Marokko

Vores værelse lå i første række med den skønneste udsigt over Atlas bjergene. Mere fantastisk udsigt til den perfekte solnedgang, skal man lede længe efter.
Udenfor døren var poolen, som dog var noget kold, men så er det jo skønt med en hottub til at få varmen i. Maden var ikke fortryllende, men der var en fin buffet og drikkevarer var ret billige. Vi nød faciliteterne, omgivelserne og hinandens selskab. Lige hvad vi havde brug for efter en lang køredag.

Overnatning i Atlas bjergene

Dag 2.

Næsten morgen blev vi hentet 8.30 hvorefter vi kørte mod bjergpasset i Dades Gorge. Dades Gorge bliver ofte beskrevet som 1000 Kasbahs vej (overdrivelse fremmer forståelsen). Det er en række kløfter der er blevet dannet af Dades floden. Floden stammer fra de Høje Atlasbjerge 350 km. sydvest fra, før den støder til Draa floden ved Sahara ørkenen. Den er 30 meter bred på det smalleste punkt og op til 500 m dyb. Klipperne er skåret i et utal af former gennem flere hundrede år og med farver fra en dyb rød til støvet brun. Hele området er meget specielt og et must see for naturelskere.

Dades gorge

Vi blev tilbudt at gå op selv eller blive kørt. Det er pænt stejlt, så vi sparede kræfterne og brugte dem på at gå lidt rundt i området i stedet. Havde vi haft mere tid kunne det have været fantastisk at vandre rundt i kløften og området på toppen. Køreturen derop foregår af små smalle veje med skarpe vejsving. Nogle steder er der kun plads til en enkelt bil. Wauw en udsigt, men også lidt nervepirrende at stå der på toppen med vind i håret.

Smuk natur Marokko

Efter vores lille besøg trillede minibussen atter videre til Todra Gorge hvor vi havde tid til at gå en god tur. Lidt turistet og langt fra lige så imponerende som bjergpasset, men dejligt at have lidt mere end 10 min. udenfor bilen og tid til at komme lidt omkring.

Nedenfor kløften gjorde vi stop ved en lokal tæppehandler. Vi blev ført gennem utallige små smalle passager og med lidt hjælp fra lokalbefolkningen fandt vi frem til det private hjem hvorfra de producerer og sælger deres håndværk.

Lokalt håndværk Marokko
Familien underviste os i at lave garn og fortalte om deres forskellige materialer, mens vi fik serveret mynte the og sødt. Der var virkelig mange smukke tæpper og vi kunne da heller ikke stå for dem, så et enkelt pryder nu vores stue. Et dejligt minde med stor funktionalitet.

Efter 3-4 timers køretur var det atter blevet tid til frokost. Denne gang blev vi ført til et lokalt sted i en lille landsby udenfor ret meget civilisation. Vi parkerede bilen og gik først igennem en festival for enker, hvilket i sig selv var en oplevelse. Gennem snørklede små mørke gader med kun lidt lys i enderne fandt vi ud og frem til den lille restaurant. Dejligt lille sted med fin mad og hyggelige omgivelser.

Marrokansk mad

Med kurs mod Sahara ørkenen

Efter frokost var næste mål Sahara ørkenen. Vi havde virkeligt glædet os til mødet med verdens største ørken og den oplevelse der ventede os her. Som nævnt havde vi  valgt luksus udgaven og forventede derfor også at blive forkælet, da det ikke ligefrem er nogen gratis oplevelse med egen dobbeltseng og bad midt i sanddynerne. Vi krydsede fingre for at det var pengene værd. (og det var det!!)
Efter et par dage i bilen med lange køretimer og en chauffør uden et større behov for kommunikation og et løst forhold til tid, kom det ikke bag på os at vi var lidt efter tidsplanen. Vi fik derfor kun et hurtigt stop i den sidste rigtige by, til at købe beduin klæder og hvad vi ellers måtte ønske at have med derud. I og med vi ikke skulle med kamel, men derimod jeep ud til campen havde vi ikke pladslimit som de fleste andre. Jeg var dog lidt jaloux da det så virkeligt hyggeligt ud og de kom op på nogle flotte sanddyner med flotte udsigter. Vi turde simpelthen bare ikke tage chancen med 1,5 time på en kamel og en gravid krop med dårligt bækken.

Ørkensafari i Marokko

Under vores anskaffelse af tøjet som vores chauffør mente var essentielt, blev vi godt og grundigt snydt. Vi havde stået lidt tid og kigget og prøvet klæderne, hvorefter vi skulle finde en god pris. Eftersom vi havde lidt travlt, besluttede vi at det var dumt at bruge tiden på at stå der fremfor at nå vores solnedgang i ørkenen, som var længe ventet. Vi valgte derfor at stole på vores chauffør og spurgte hvad en rimelig pris var. Bagefter gik det hurtigt op for os at de hurtigt var blevet enige om at gå sammen og dele gevinsten. En ret ubehagelig oplevelse faktisk. Normalvis oplever vi at chaufføren er ens ven og hjælper en til at begærdes til en fair pris selv for os som turister. Denne gang følte vi mere det handlede om at hive så mange penge som muligt ud af os (på den dårlige måde) og vi må sige at det gjorde ikke forholdet til Hassan bedre. Trods den uheldige start blev vi ret tossede med vores klæder, også selvom det viste sig at vi var de eneste i fuld mundering. De er varmeregulerende og dejligt luftige. Flere af vores campvenner synes vi var ret smarte og det tæller vel også for noget? 🙂

Ved ankomst til Merzouga som er startpoint for ørken safari fik vi skiftet bil og sat kursen mod campen. Hassan fik tilbuddet om at komme med, hvilket måske var grundet til at vores chauffør gerne ville spille lidt smart. Ihvertfald var det en noget voldsom tur derud og jeg havde ret ondt i babybulen efterfølgende. Fordelen ved at køre i jeep derud var at vi kunne få tjekket ind og nyde campens lille egne bakketop med bord og stole i fred og ro inden kamel indrykket. En vidunderlig udsigt og smuk solnedgang.

Sahara ørkenen

Aftenen bød på traditionel spise, bål, musik og dans. En virkelig hyggelig aften med de lokale og andre rejsende fra både USA & Spanien.
Næste morgen stod vi op med solen og så den smukkeste solopgang, inden taskerne atter blev pakket og vi måtte tjekke ud af naturens paradis. De mange sanddyner er simpelthen så imponerende og overgik vores vildeste fantasi. En fantastisk oplevelse!
Hjemturen i jeepen var behagelig og med rig plads til at nyde turen.

Solnedgang i ørkenen

Vi var allerede blev advaret, men resten af dagen var ren køretid. Det var nogle virkelig lange timer med kun få stops til at strække ben så vi kunne komme frem til Agadir som var næste destination. Set i bagspejlet havde det måske været meget klogt med endnu en overnatning i bjergene og det ville nu heller ikke have været så ringe endda 😉

Tip:

• Fordi vi havde været for længe om at få endeligt booket var vi utrolig tæt på ikke at komme af sted da alt overnatning var udsolgt. Sørg derfor for at booke hjemmefra i god tid hvis du kommer i belastede perioder. (Vi rejste i påsken)
  • Lignende sammensatte ture fås i forskellige priskategorier alt efter overnatningskomfort på hotel såvel som i ørkenen.