3 dage i Bukarest

Dag 1

Mine 3 skønne veninder og jeg forlod Danmark og Billund fredag eftermiddag til fordel for Bukarest som vi landede i ved 18 tiden. En ankomst der skulle vise sig at blive lidt udover det sædvanlige. Taxaen holdt ved det der skulle være vores nye hjem. Udenfor taxaen rendte en noget påvirket mand rundt og spurgte os efter smøger mens taxachaufføren var så sød at komme med et par smigrende kommentarer på den ret så ucharmerende måde, til min veninde som betalte. Vi fik hurtigt hevet kufferter og damer ud af bilen og ind i indgangen.
Lejligheden var lejet hos booking.com og vi havde egentlig læst det som om der ville være et check in sted. Det var en ganske normal lejlighedsopgang så det der var derfor ikke tilfældet. Mens vi ledte efter bookingen kom en ældre Rumænsk herre ud i opgangen i hans underbukser og sagde at vi skulle bo ovenpå. Heller ikke her var nogen nøgle så vi greb telefonen og ringede til ham der var kontakt på boligen.

For at gøre en meget lang historie kort havde han lejet vores lejlighed ud til nogle andre og prøvede derefter at bilde os ind at vi ikke havde bekræftet vores booking. (Hvilket på ingen måde var sandt da jeg havde fået adskillige mails fra booking.com). Det viste sig sidenhen at han havde sendt nogle mail til en email adresse han havde været så sød at oprette for mig, hvorfor jeg ikke havde fået de mails…
Til gengæld havde han også booket en Air Bnb lejlighed til os i den anden ende af byen, og når man står 4 efterhånden noget forvildede piger fredag aften og det oveni købet er Sct. Patricks day, ja så vælger man at tage den selvom det ikke ligefrem var samme standard som det der var blevet bestilt. Vores kostbare weekend skulle han i hvert fald ikke have lov at ødelægge.

Restauranter i Bukarest

Aftenen sluttede heldigvis af i bedste stil med en dejlig middag på Naan food and drinks studio. Et lille lækkert sted med styr på stilen og mad med Indiske undertoner. Både maver og gane blev forkælet og regningen for 4 mand var til at betale. Vi fik alle 2 retter mad, vin og drikkelse som ialt løb op i 700 DKK.

Dag 2

Lørdag havde vi booket os på en guidet food tour rundt i byen fra kl. 11, vi stod derfor op og gik på jagt efter en kaffebar at hygge os på inden. Bukarest er som en sovende by før kl. 10, men takket være smartphonen fandt vi frem til Ted’s kaffebar som var åben.

Foodtour Bukarest

Mødestedet for food touren var praktisk nok lige på den anden side ved et stort hotel. Vi 4 udgjorde størstedelen af gruppen på food touren da vi kun var 7 ialt med guiden. Til start fik vi udleveret nogle lækre lune kringler mens han fortalte lidt om dagens program og historien for det område vi stod i. Senere var vi både forbi en hyggelig cafe, på bar, marked og vi sluttede af med maner på den lokale grill efterfulgte en lækker lun hånd donut vi fik med på vejen. Desværre blev hans passion for mad og madkultur overskygget lidt af den mere dominerende passion for arkitekturen og bygninger. (En smule trættende i længden, da det jo ikke var hvad vi havde forventet + en noget lang gåtur gennem hele byen). Undervejs fik vi smagt en masse lækre lokale specialiteter, men savnede lidt de obligatoriske gryderetter og polenta.

Mad i Bukarest

Turen trak ud og varede det meste af dagen, og med et belastet bækken var min krop helt færdig efter 10 km. gang.  Jeg tog derfor hjem og hvilede, mens de andre power shoppede. De kom på imponerendevis hjem med adskillige indkøbsposer efter blot 2 timer. Igen er de Rumænske priser et mekka for danskere, og jeg kan såmænd godt forstå de havde valgt at tømme Zara for gode sager. Aftenens måltid blev indtaget på Bistro guxt som ligger ratet højt på tripadvisor og var placeret tæt på vores lejlighed.
Hyggeligt sted og virkelig sød betjening. Maden skuffede desværre fælt. Det var muligvis fordi de skulle lukke ned nogle dage pga. renovering, men det føltes lidt som rester og var en smule tarveligt mad. Vi besluttede derfor at finde et andet sted at få dessert inden vi trætte atter hoppede under dynen efter en god dag i Bukarests gader.

Dag 3

Søndag havde vi hjemmefra booket tid i parlamentet, tidligere kaldet folkets hus. Når man laver en søgning på Bukarest er der vist ingen tvivl om at det er deres absolutte største attraktion. Diktatorens 365.000 m2 store palads fylder da også godt i landskabet på dets lille bakketop, for ikke nævne Rumæniens imponerende Champs-Élysées.

Parlamentet Bukarest

Der er stor sikkerhed og man skal både aflevere pas og gennem security for at komme med på rundtur, som er eneste mulighed for at se paladset. En rigtig spændende rundtur hvor man ser et udsnit af de mere end 1000 rum der gemmer sig. Guiden fortæller med nærmest ejerfølelse og utrolig stor passion.

Det er nogle kæmpe rum bygget i primært marmor, træ og krystal og udsmykket med utallige kæmpe lysekroner. Hvert rum har sin historie og små finesser. Fælles er at meget af det aldrig nåede at blive taget i brug og det kom da også bag på os hvor ung parlamentet faktisk er. Det blev først påbegyndt i 1983 og færdigbygget i 1989. Normalt går man jo og kigger på bygninger der er flere hundrede år gamle, når man besøger lignende steder/attraktioner. Parlamentet bruges i dag af regeringen (hvorfor man skal vise pas) og man ser derfor også kun ca. 8 % af bygningen på den 4 timers rundtur. Et must hvis du kommer til Bukarest 😉

Bucharest

Undervejs må jeg erkende at min gravide krop blev udfordret på de mange skridt vi endte med at få taget med en god blanding af førdagens strabadser. Turen tog ca. 1 time længere end oplyst så tiden var efterhånden også ved at rende stærkt. Vi besluttede derfor at tage en taxa hen til det center de andre shoppede i og finde en cafe/restaurant til en afslappende frokost. På food touren havde vi fået et lille tip om en god restaurant Lacrimi ikke så langt derfra så da vi opdagede der kun var fastfood kæder i centeret gik vi benhårdt efter den. Heldigvis var der ledige borde og vi fik nogle gode solide Rumænske lækkerier med alt fra suppe til lam og polenta. Fantastisk lille sted med med masser af duft og hyggelige kroge.

Restaurant La crimi

Efter middagen snakkede vi om hvad vi nu havde lyst til. Der var mange gode bud men ret spontant endte vi med at tage i det store aqvadome Therme. Som jeg sagde til de andre ville jeg bare gerne kunne dumpe ned i et par varme bade og blive varmet igennem. Så hjem med os og gribe badetøjet. Jeg havde tydeligt vis ikke forstået hvad det var jeg havde stemt for, for Therme er Rumæniens svar på tropical island. Et kæmpe badeland & wellness som vi langt fra kunne nå alt af, om så vi var blevet hele natten. Jeg var ret paf over dette kæmpe sted med luksus for alle pengene. Så lækkert at bruge sin søndag aften her og den ultimative bedste måde at slutte en skøn tøseweekend af på!