4 træningshold der gør dig klar til skiferien

Skiferie

Skiferie er og bliver bare en enestående ferieform og noget helt for sig selv. Det er for mig den helt ægte følelse af frihed..
Udover at være i god form når du tager afsted er der et par træningshold du med fordel kan melde dig på for at gøre kroppen bedst muligt klar til ski. Specielt hvis du til dagligt har et stillesiddende job er der stor risiko for skader, ømme muskler og udsigt til lange pauser, så hvorfor ikke gøre en indsat for at skiferien bliver en succes?
De 4 vigtigste ting at fokusere på i træningen op til en skiferie, er muskelstyrken,udholdenhed, koordination og en god balance. Alle 4 ting er noget du får brug for.
For at få de bedste forudsætninger for en god skiferie har jeg derfor listet 4 hold op, som du med fordel kan starte med at lave nogle måneder inden du tager afsted og gerne før.
Jeg træner i Fitnessdk og primært på hold. Det motivere mig at man presser hinanden og tanken om en bøde for ikke at komme holder mig til ilden.
De listede hold er derfor med udgangspunkt i holdudbuddet i fitnessdk’s centre. Det burde dog ikke være noget problem at finde dem i fitnessworld eller andre centre der udbyder holdtræning, men muligvis under et andet navn. Når du målretter træningen til ski og din kommende ferie er det vigtigt at have mindst 2-3 træningspas om ugen, variere træningen og give den en skalle når du er der 😉

 

  1. Styrketræningen til skiløb bør være fokuseret på opbygning af muskler for især de store muskelgruppe som ben, ryg, bryst, skuldre og ikke mindst din core/maven. Muskelmassen vil gøre dig i stand til at modstå de slag, stød og eventuelle fald der er når du står på ski.

BODYPUMP/STRAM OP!

Stram op Fitnessdk

Bodypump er en del af Les Mills koncepttimerne og programmet er derfor det samme verden over.  Holdet skifter program og musik hver 3. måned, men konceptet og mange af øvelserne går tit igen måned for måned.
Her er der virkelig fokus på at bygge muskler, styr på teknikken og at øge forbrændingen. Du får arbejdet alle de store muskelgrupper igennem med vægtstang og skiver, bliver stærkere og får trænet din udholdenhed.
Er du ny inden for vægt træning er “stram op” et udmærket alternativt og et godt sted at starte. Jeg skifter tit imellem disse 2 hold for at få lidt variation, og i de perioder hvor min skulder driller dyrker jeg hovedsageligt stram op, da der er knap så mange løft over hovedet. Stram op er ikke et Les Mills hold, så træningen variere alt efter hvilken instruktør, der har holdet.

 

2. Udholdenhedstræningen bør bestå af træning med høj puls og hvor du får presset dig selv. En god grundform vil gøre skiferien mere sjov, især sidst på dagen hvor trætheden godt kan melde sig.

 

SPINNING!

Træning til skiferien
En af de bedste og mest skånsomme måder at booste din kondition og udholdenhed.
Det jeg elsker ved spinning er at alle presser sig selv 100 % og kan være med på deres niveau ung som gammel.  Vægten skal ikke tages af og på, og du kan derfor give dig fuld ud hver gang uanset dit energiniveau den pågældende dag. Derudover er det bare super effektivt og klar den måde jeg bedst holder grundformen ved lige.
Der er ingen stød eller pludselige voldsomme bevægelser som ved fx. løb, men derimod naturlige bløde bevægelser som skåner muskler, sener og led.
For mig er der stor forskel på udbyttet og det handler meget om instruktør og musik. Da vi alle er forskellige og bliver motiveret forskelligt vil jeg anbefale dig at prøve det nogle gange med forskellige instruktører og se hvad og hvem du mest er til. Der er både intro, begynder, øvet og elite hold, så skulle du gå hen og blive vild med en tur i cyklen kan du altid finde udfordring. Fælles er at der typisk køres i intervaller og jo “lettere” dit hold er jo flere små pauser er der langt ind. Det betyder ikke at du ikke bliver presset 😉

 

3. Både balance og koordinationens evnen er en utrolig vigtig ting når du står på ski.
Balancen er en utrolig vigtigt for at kunne reagere på alle de små ujævnheder i terrænet. Den vænner din krop til at komme fra yderstillinger tilbage til en basisstilling, hvor du er i kontrol. Derudover så styrker balancetræningen din ledstabilitet, i specielt ankel og knæ.
Koordinationsevnen bruger du konstant når du står på ski. Her er det ikke nok at holde øje med dig selv (hvilket nogen gange kan være vanskeligt nok), her skal du også holde øje med pukler og mennesker der kommer susene omkring dig. Derudover skal du huske den rigtige position og samtidig fokusere på at ligge vægten de rigtige steder. Det er derfor essentielt at træne kroppen i at samarbejde og blive stående på benene.

 

BOLD!

Bold træning

Bold synes jeg er den ultimative måde at træne balance, koordination og ikke mindst din core på.
De forskellige boldhold er langt fra ens da det ikke er et “Les Mills hold” og instruktøren derfor selv styrer hvad programmet skal indeholde. Det er meget forskelligt om det primære fokus er styrke på bold eller mere balanceøvelser. Jeg synes begge dele er godt og styrker kroppen på hver deres måde. Fælles er at det foregår på eller med bolden så uanset giver det enormt meget balance, kræver stærk core og stor koordinationsevne.
Det er et hold der er enormt godt efter skader og der er elementer fra både yoga og funktioneltræning. Jeg synes det er sjovt og udfordrende og min krop føles brugt hver gang.

 

4. Fleksibilitet, stabilitet er vigtigt for at din krop kan præstere og opnå resultater i din øvrige træning, så du kan nå målet om at blive fit for fight til skiferien.

 

MOBILITY!  


mobility træning

Mobility giver god kropsbevidsthed, en bedre holdning og gode redskaber til hvordan du bevæger kroppen mest hensigtsmæssigt, selv under hårde træningspas. Her sikres at ledene holdes bevægelige og bevæges på den korrekte måde som sikrer din krop de bedste arbejdsbetingelser for den øvrige træning. Det er en af de bedste måder at restituere på og genopbygge din krop. Jeg synes personligt det er 30 min. ren forkælelse for krop og sjæl. Det sikrer at min krop ikke bliver lige så spændt hvis jeg får løsnet op 1 gang ugentligt, samtidig gør det mig bevidst om hvordan jeg passer bedst på min til tider skrøbelige krop under træningen.
Mobility er ligeledes ikke et Les Mills hold og er derfor også forskelligt alt efter hvilken instruktør du har.

Lignende indlæg

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.