5 ting til din træning på rejsen

Da jeg er typen der ikke formår at ligge stille ret lang tid ad gangen, elsker at være aktiv, og går op i træning og velvære, er det selvfølgelig en del af min rejse. Jeg vil her beskrive hvordan man let kan kombinere det at rejse og holde ferie med træning og fysisk aktivitet.

Træningen behøver ikke gå i stå bare fordi du tager ud og ser verden, tværtimod har du alle muligheder for at træne nogle andre muskler end dem du formentlig er vant til at bruge.
På min rejse har jeg altid følgende med mig:

 

Universalsko eller løbesko:

Træning på rejsen

Hvad er mere skønt end en løbetur på stranden?
I de større byer er der også tit en lækker park eller andet at løbe i. Det er en skønt måde at starte dagen, mens temperaturerne stadig tillader det.
Har man plads nok i kufferten eller rygsækken er løbesko klart at foretrække, men ellers er et par universal sko som kan bruges til mange forskellige ting et fint alternativ og uundværlige.

 

Trænings Tube:

Træningsudstyr til rejsen

En træningstube vejer og fylder ikke ret meget. Til gengæld kan man bruge den til utallige øvelser der kan være med til at velligeholde musklerne, og det kan sagtens være lige så hårdt som at bruge maskiner.
Lav evt. et træningsprogram hjemmefra så du har styr på at komme hele kroppen rundt og presse dig selv.
En god ide er at lave øvelserne når du kommer hjem fra din løbetur, så er musklerne godt varme.
Det behøver ikke at tage flere timer at holde kroppen ved lige 😉

 

Garmin løbeur og pulsbånd

Garmin træningsur
Mit løbeur og pulsmåler bruger jeg tit under vandring eller cykling. (kan være en udfordring i jungle eller andet hvor det er svært at finde signal eller hvis det er vandreture over flere dage således at man risikere at gå tør for strøm).
Ur og pulsbånd giver mulighed for at følge med i hvor langt jeg har gået eller cyklet, distance, tid og ikke mindst hvor mange kalorier jeg har forbrændt i løbet af sådan en tur. Det er ret sjovt at se når man kommer hjem og derudover er det god motivation undervejs.


Træningstøj:

Træningstøj til rejsen

Mit træningstøj bruger jeg næsten ved al form for fysisk aktivitet. Først og fremmest til at dyrke motion, dernæst til at vandre, da man ellers risikerer slidsår eller andre ubehagelige ting. Det gælder om at finde noget man har det behageligt i, ikke vejer ret meget og som kan bruges til flere formål.
Derudover er det en fordel at tage noget med der måske er på sit sidste, men godt kan bruges på den pågældende rejse. Så kan man smide det ud på destinationen og købe noget nyt med hjem uden at skulle betale for overvægt 😉

 

Vandresko:
Vandresko til ferien

Er man til trekking som mig er vandresko uundværlige. De kan holde til lidt af hvert og passer godt på dine fødder. Jeg tror mine har været udsat for nærmest alt underlag, været gennem vand og mudder og de er stadig ligeså gode. Derudover vejer de ikke ligeså meget som vandrestøvler.
Min kæreste har brugt vandresandaler på de fleste af vores trekking ture. De har i de fleste tilfælde været tilstrækkelige, men der har bestemt også været tidspunkter hvor vandresko havde været bedre.
Speciel på jungletrek og lignende er det en fordel med lukkede sko da der kan være mange dyr der er farlige at blive bidt/stukket af.

 

Foreslag til brug af udstyret til træning på din rejse:

– Hvis du rejser rundt i Asien mv. tilbyder de mange steder Yoga om morgenen, hvilket er en rigtig god start på dagen og en måde også at komme tættere på de lokale.

– En morgenløbetur på stranden
Her er helt stille, små bølger der bruser, temperaturen er behagelig og man kan evt. slutte af med en dukkert

– Cykeltur
Cykling er blevet min favoritmåde at se specielt storbyer på. Det giver mulighed for at komme hurtigt rundt og få et godt overblik over byen, se nogle af de ting man som turist ellers ikke ser og samtidig være aktiv.

– Svømning
Bevæg dig når nu du alligevel skal køles ned. Det er dejligt og god træning for hele kroppen.

– ”Gratis” træning er bestemt ikke at undervurdere. Det er f.eks. vandreture evt. med backpack eller daypack. Her ser du en masse smuk natur og som ekstra gevinst får du trænet hele kroppen og du får opbygget en naturlig træthed så det ikke er noget problem at falde i søvn om aftenen 😉

– Brug naturen som din vægt. Møder du en træstamme på din løbetur så brug den endelig. Hop frem og tilbage 10 – 20 gange eller hvis det er en stub så lav jumping squat’s.
Møder du en tom bænk så træn din triceps ved at bøje og strække 10 – 20 gange.

Det er kun fantasien der sætter grænser 😉

 

Er du mere til styrketræning på hotellet, kan du bruge træningsmaskinerne i fitness (hvis det findes der hvor du bor), eller træningstube når du kommer tilbage i en halv times tid.
Derudover er der jo altid en masse god træning at finde i egen kropsvægt f.eks. planken, mavebøjninger, squats og lunges mm.

 

Lignende indlæg

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.