Downhill fra toppen af Bali

Vi havde snakket en del om en cykeltur på Bali, men ikke bestilt noget hjemmefra.  Ønsket var at komme væk fra turismen og ud på landet til de lokale.
Snakken havde derfor gået på om vi skulle vandre i risterasserne, eller på cykeltur. Da vi allerede havde oplevet risterrasser på Lombok og det lød til at være en noget anderledes cykelture end dem vi ellers har været på, besluttede vi at prøve turen ned ad bjerget ”Mount Batur”.
Vi var så heldige at Wenara Bungalow som vi boede på i Ubud havde et samarbejde med Bali Breeze som er meget anerkendt for at arrangere disse cykelture på Bali, så vi fik turen til en meget fordelagtig pris.
Turen varer ca. 5-6 timer med afhentning i Ubud, og med afgang kl. 8.30 om morgenen. Vi blev hentet i en lille minivan som skulle tage os lidt rundt inden vi skulle drøne ned ad bjerget. Vi sad ret tæt i minibussen, men det lykkedes dog at få plads til alle. Bussen var fyldt med søde mennesker der rejste alene, far og søn eller som par. Vi hyggede os og der var god stemning lige fra vi steg ind.
Første stop blot en mindre køretur fra Ubud var ved de imponerende risterasser i Tegallalang. Et mindre område med de vildeste skråninger hvor der dyrkes ris i de berømte terrasser. Risterasserne er mere end 2000 år gamle og vi bare stod og stirrede ved synet! Wauw!

Risterasser Bali

Efter stop med tid til at tage billeder gik turen videre til en lille lokal ”Coffee plantation”, hvor de laver det berømte Luwak Coffee. En guide tog os igennem plantagen og fortalte vidt og bredt om alt hvad de dyrkede i den lille have. Det var alt fra krydderurter til, chilli, ingefær og diverse frugter.

[columns] [span6] Kaffe på Bali
[/span6][span6]

Luwak kaffe på Bali
[/span6][/columns] Vi så desmerdyrene der bruges til at producere kaffen og fik lov at fodre dem med bær.
Til sidst kom vi forbi hvor de rister og kværner kaffen. Uhm det duftede fantastisk selv for mig som ikke drikker ren kaffe 😛
Med udsigt til markerne nød vi smagsprøver af de forskellige slags kaffe og the de sælger i deres butik. Luwak Kaffe smagsprøve kunne tilkøbes for ca. 25 Dkr.
Ved udgangen var det muligt at købe nogle af deres produkter med hjem, hvis vi var interesseret. Vi købte safran the med hjem, da Kenneth var helt tosset med den specielle smag.

[columns] [span6]

The plantage Bali

[/span6][span6]

[/span6][/columns]

Herefter gik turen op gennem bjergene hvor der på toppen ligger en lille restaurant hvor der ventede os en mindre morgenmad. Valget stod mellem pandekage eller omelet. Begge ting var lækre, men udsigten var nok den bedste for dette sted. Vi havde været i tvivl om hvorvidt vi skulle springe morgenmaden over på hotellet da det jo var inkluderet i turen. Vi priste os lykkelige for alligevel at have taget lidt, for det var meget begrænset hvad vi fik og klokken var alligevel gået hen og blevet over 11.

Bali

Efter lidt at spise var det tid til at finde hver vores cykel. Jeg havde mit hyr med at finde en cykel jeg kunne holde ud at sidde på med min skulder. Ingen af cyklerne kunne desværre indstilles i styret, så jeg måtte tage chancen og håbe på det gik.
Det første stykke ned er vildt stejlt, og det gælder om at holde fast og følge gruppen. Det blev hurtigt for meget for en Japansk pige der ikke var alt for vant til at cykle og derfor blev meget bange. Heldigvis kunne hun få et lift i følgebilen resten ad vejen og stadig opleve den flotte natur Bali gemmer på.
Undervejs ned holdte vi stop ved et tempel hvor guiden fortalte om deres Hinduistiske skikke og regler om at det ikke var lovligt selv for ham at besøge andre templer, end det der hørte til hans ende af byen, og hvordan de laver ofringer hver dag.

Guide Bali
Efter et kort besøg steg vi igen på cyklen og videre ned gennem små landsbyer, til rismarker hvor bønderne endnu holder fast i det gamle værktøj. Som guiden sagde er flere begyndt at bruge japanske køer, hvilket er deres udtryk for at de får lidt hjælp af motor nu selvom det slet ikke er sammenligneligt med vores maskiner i Danmark.

[columns] [span6]

Ris Bali
[/span6][span6] Rismarker på Bali
[/span6][/columns] Det er en meget smuk tur hvor man bøder de lokale i øjenhøjde, kommer bag om Bali, og får et lille adrenalin kick. Det er ikke motion der er i højsædet, men det var sjovt og anderledes.
Som afslutning på turen spiste vi en dejlige frokost sammen, hvor nogle lokale børn optrådte med Balinesisk dans. Pigerne var så søde og charmerende.