Ørkeneventyret der ændrede alt

Udflugt til Sahara ørkenen

Ørken safari i Sahara var hovedårsagen til at vi valgte at rejse til lige præcis Marokko. Verdens største ørken af sanddyner, der fortsætter i en uendelighed, det er da imponerende. Man føler sig så lillebitte blandt tusinde milliarder sandkorn. Det var en drøm der kom til virkelighed, og den fik lige et ekstra pift vi aldrig vil glemme!

Marokko ørken

Turen dertil

Luksuriøs overnatning i Sahara var en del af vores tur i Atlas bjergene, og det var tredags turens højdepunkt. Turen var fyldt af lange køretimer langs golde sletter og smuk natur. Indmellem kom små landsbyer, hvor dagligdagen gik sin gang. I den sidste lille landsby inden ørkenen gjorde vi stop. Vi fik tanket snacks og vand, da det var uvist hvad vi kom ud til. Sikkert var at vi ikke lige fandt en kiosk i ørkenen. Chaufføren havde ikke haft alt for godt styr på tiden så det var ved at være knebent hvis vi skulle nå solnedgangen- og det skulle vi!
Vi fik at vide at det var et must med beduin klæder og hoppede derfor ind i den lokale butik hvor vi fandt tørklæder til både krop og hoved. Det i sig selv er underholdende, måske knapt så klædeligt som gravid. Da prisen skulle forhandles var det en anden sag. Manden i biksen ville have noget der ligner 500 kr. pr. sæt hvilket vi synes var ret overdrevet, og vi spurgte derfor vores chauffør hvad en fair pris var. Den var cirka det halve så stadig højt, men vi besluttede at vi ikke ville bruge tiden på at forhandle pris hvis det gik udover vores solnedgang i ørkenen. Det gik hurtigt op for os bagefter at sælgeren og vores chauffør havde indgået en favorabel aftale og jo egentlig taget røven godt og grundigt på os. Det var en sær følelse ikke at kunne ligge sin lid hos nogen. Normalvis når vi rejser rundt i verdenen kommer man hurtigt frem til en god pris når man har privat chauffør. (Selvfølgelig stadig en turistpris, men ikke i nærheden af dette nummer).
At der så ikke var andre der havde det fulde outfit på da vi kom frem i ørkenen var endnu mere komisk. Heldigvis tog vi det med et smil da vi var vi gået hen og blevet helt glade for vores nye klæder. Det luftede dejligt og de andre gæster var faktisk lidt misundelige. Det gav nogle gode billeder og holdt godt på varmen da solen gik ned.

Ørkensafari i Marokko

Jeep eller kamel?

Fremme ved startpoint til ørkenen var en god flok turister ved at være samlet. Hassan vores chauffør sagde at det var sjældent han havde set så mange der skulle på ørken safari. Alle de andre var ved at pakke om da de skulle med kamel og kun kunne medbringe begrænset bagage. Det var ikke nødvendigt for os, vi skulle nemlig køre med jeep. 1,5 time på kamel med et dårligt bækken vurderede vi ikke lige var sagen. Og dog..

Vores jeeptur derud var meget ujævn og bumpet og med en marokkaner bag rattet der lige skulle vise sig for sin søn og vores chauffør. Det gik vildt for sig og vi kunne måske lige så godt have taget turen på kamel. (Ærgerligt for kamelturen er jo også lidt charmerende og en del af oplevelsen). Køreturen tog kun noget der ligner 10 min., men jeg var virkelig øm flere timer efter. Ingen tvivl det havde været skide skægt hvis det var under normale omstændigheder.

Luksus i ørkenen og solnedgang

Det gode ved at vi kom frem først var at vi stille og roligt kunne tjekke ind i vores telt og gøre klar til at se solnedgangen på et lille bjerg bag vores lejr. Mange af de andre tog enten kamelen eller buggycar op på toppen af det store bjerg hvor udsigten uden tvivl var bedst. Til gengæld havde vi vores lille tosomhed i dagens sidste skær. Det var en rigtig smukt solnedgang også selvom solen gik ned bag det bjerg som de alle sammen var samlet på.

Se solen gå ned i ørkenen

Da solen var gået ned listede vi ned af bjerget og fik kigget nærmere på vores totalt lækre teltfaciliteter. Der var både køleskab, toilet, varmt vand og en dobbeltseng med lækre dyner at gemme sig ned. Mere luksus får man vist ikke ude i ørkenen.

Atlatbjergene i Marokko

Kort efter blev aftensmaden serveret i det store telt. Der var hyggeligt dækket op med små borde med hvide duge på bordene. Aftensmaden bød på en 4 retters middag. Først suppe, dernæst nogle fyldte peberfrugter med og kylling og ris. Til hovedret kom et fad med FÅR og rodfrugter. Det smagte simpelthen så meget af uld. Jeg har aldrig prøvet noget lignende.
Til slut kom et lille fad med hele frugter ind. En ganske udemærket middag hvis man lige ser bort fra uldoplevelsen.

Ferie i Marokko

Efter middagen samledes vi ved bålet hvor der var musik og dans. Flere prøvede kræfter med trommerne, men i sidste ende fik Kenneth lov at spille med i bandet i over en halv time. Det var vildt sjovt og vi havde en skøn aften med masser af latter og hyggelig snak. Herefter fandt folk stille og roligt sengene i teltene.

Fuldmåne i Marokko

Fuldmåne og kærlighed

Til at slutte aftenen af på spurgte Kenneth om jeg ikke ville med op på den lille bakketop og se fuldmånen inden vi gik i seng. Så det gjorde vi. Den lyste så fint op i det gyldne sand. Da vi kom til tops fik jeg vejret ved det lille cafebord imens Kenneth holdt om mig bagfra. Stille begyndte han at sige en masse søde ord om hvor vi var for 5 år siden og han blev også lidt følelsesladet. Det fik mig naturligvis til at spærre øjnene op og blive lidt smigret. Før jeg viste af det sad han i sine flotte bediunklæder på knæ i Saharas sand og der i fuldmånens skær med kamelerne som vidne og spurgte han om jeg vil gifte mig med ham. Wauw det var stort, og jeg fældede da også en lille tåre imens jeg fik fremstammet et kæmpe JA!
Jeg var vildt overrasket og glæden ville ingen ende tage.

Frieri i Marokko

Fuld af sommerfugle i maven og store smil puttede vi os under den varme dyne indtil vækkeuret igen ringede ved 5 tiden. Vi skulle op og se dagens første lys. Det var en halvkølig morgen, og selvom vi knapt havde lukket et øje var vi hurtigt ude af fjerene som nogen af de første. Jeg synes der er noget magisk ved solopgange. Jeg tror det er stilheden, roen og så at det jo ikke er hver dag man flyver ud af sengen for at se solen stå op.

Magisk solopgang i Marokko

For engangs skyld var vi heldige med vejret og fik den smukkeste solopgang at se. Den perfekte afslutning på en fuldstændig fantastisk ørkensafari vi aldrig vil glemme. Fuldmånen vil nok også altid betyde noget helt særligt i vores optik.

Del:

8 Comments

1. 10. januar 2018 / 21:25

Næ, tillykke med forlovelsen! Jeg håber, at I får et fint bryllup og glæder mig til at se hvor bryllupsrejsen går hen 🙂

• 12. januar 2018 / 16:07

Mange tak Tine 🙂
      Ja vi er gået i planlægsmote og drømmene er mange. Vi glæder os til at dele det hele med jer!

2. 11. januar 2018 / 23:33

Vi har også ørken og Atlas bjergene højt på vores liste. Tak for dejligt ørken-kig og så skal der lyde et STORT tillykke her fra 🙂

• 12. januar 2018 / 16:12

Selv tak, det er fantastisk at i læser med. Det var en stor og meget speciel oplevelse som i godt kan se frem til. Jeg har en veninde som har besteget Mount Toubkal, måske det var noet for jer?- naturen i Marokko er så smuk.
      Tusinde tak 🙂

3. 12. januar 2018 / 11:15

Kæmpe stort tillykke (:

4. 14. januar 2018 / 10:40

Sikke en dejlig opleveles og super romantisk. Stort tillykke til jer begge to med forlovelsen.

/Annette

• 14. januar 2018 / 13:23

Ja det var 1001 nats eventyr må man sige. Som i ved er Marokko noget helt særligt, og denne oplevelse især.
      Mange tak skal du have 🙂