Vandring i Harzen

Vandretur i HarzenFakta om Braunlage:

Det er en lille by beliggende centralt i hjertet af Harzen naturpark. Det er et godt udgangspunkt for at besøge de historiske byer i området som f.eks. Goslar eller Werningerode.
Den byder på masser af muligheder for vandrere og folk der har lyst til at køre mountainbike.
Derudover er der skøjtehal hvor det er muligt for at stå på skøjter i åbningstiderne, komme til isdisco eller se curling- eller ishockeykampe.
Samtidig er det et kurområde så der er også mulighed for wellness (dog skal man lige huske på at tyskerne går meget op i man er fuldstændig nøgen når man f.eks. besøger en sauna :P)

I byen ligger svævebanen som fører til toppen af Wurmberg, Harzens 2. højeste bjerg på 971 meter.
Om vinteren er det er ski destination og her er forskellige pister og kælkebakker. Derudover ligger Harzens største skihopbakke i byen. Her bliver der hvert år afholdt skihop konkurrence i FIS Continental Cuppen.

For vandrere er der ca. 220 km. vandrestier som man kan tage på egen hånd eller på guidede ture.
Vi valgte at tage turen selv, og fik en god vejledning samt kort af vores hotel.
Området er godt skiltet, så det er dejlig nemt at finde vej rundt i nationalparken.

Tip: Husk varmt tøj da det er ofte er koldt, specielt på toppen.

Sæson:
Hele året rundt. Dog bruges stedet som skidestination i vintermånederne da det ligger op af Wurmberg som er Harzen’s 2. højeste bjerg.  Der er sne fra december til februar ca.

Rejsetid:
Ca. 5,5 time i egen bil. Stedet er beliggende 435 km. fra Kruså

Jeg har tidligere haft et billede af at Harzen var en masse pensionister samlet på et sted, dog var jeg meget tiltrukket af naturen som så meget smuk ud for en vandrer som mig.
Så da en veninde tidligere på året vendte hjem fra en klatretur derfra og fortalte at det var meget blandet aldersgruppe og at der var SÅ smukt besluttede jeg at vi skulle prøve det. Jeg købte derfor et ophold, der var på tilbud, til min kæreste i fødselsdagsgave.
Vi er glade for at vandre og se smuk natur så det var en gave som han også blev glad for 🙂
Opholdet afholdte vi i oktober 2013.

Vi boede centralt på Maritim Berghotel i Braunlage. Et fint hotel med swimmingpool, sauna og en hyggelig by at gå rundt i. Dog skal det siges at hvis man er til fest og farver er det nok ikke lige stedet at slå sig ned. (måske i vintermånederne da der er flere pubs som jeg kunne forestille mig var ret hyggelige til noget afterskiing).
Med i vores ophold var der 3 retters aftensmad. Tysk mad er ikke det mest kulinariske, men maden var udmærket. Dog havde vi lidt sprogproblemer da de intet engelsk kunne, og vores tysk er lettere begrænset.

Vandretur i Harzen

Glade og vandreklare til dagens oplevelser 🙂

Vi ankom hen på eftermiddagen og brugte aftenen på at gå en tur rundt i byen og en dukkert i swimmingpoolen.
På dag 2 havde vi besluttet at vandre op til Brocken/Bloksbjerg som er Harzens højeste bjerg på 1142 meter.
Turen derop er rigtig smuk og det første lange stykke vej var vi helt alene. Der er masser af flotte udsigtpunkter undervejs hvor man kan få lidt at drikke, tage nogle smukke billeder og nyde udsigten. Når man nærmer sig toppen er der som om alle stierne mødes og der er pludselig ret mange mennesker og cykler for den sags skyld. Men der er en super en udsigt fra toppen! Der er dog ofte også en ret kold vind, så husk varmt tøj 😉

Brocken Harzen

Udsigten fra blocksbjerg

Brocken

Vores plan var at tage damplokomotivet videre, den plan var der andre der også havde fået. Vi købte en billet og gik ned for at vente på toget. Vi var lidt afhængig af at komme med den rigtige linie, hvilket ikke lykkedes første gang da der var så vildt mange mennesker. Anden gang kom vi med, men måtte stå ude. Jeg har aldrig prøvet noget ligende, folk de hang udover som var det fanger man havde proppet ind i toget. Det var som om de ikke havde fulgt med turismen og udvidet i takt med den tilstødende turisme. For der var alt for mange mennesker og alt for lidt tog.
Vi tog toget til Werningerode da vi havde læst godt om byen og godt kunne tænke os at se slottet der også ligger her.

Brocken Harzen

Overfyldte tog

Werningerode slot

Vi startede med at besøge slottet. Det var rigtig flot og hvilken udsigt man fik udover byen. Herefter snusede vi lidt rundt nede i byen. Rigtig hyggelig by med masser af charme og hyggelige butikker. Vi besluttede at skal vi til Harzen igen vil vi bo i denne by næste gang.

Werningerode Harzen

Werningerode by

Efter lidt tid var vi trætte og fandt et alm. tog hjem til Braunlage og fik lidt aftensmad.

På dag 3 kørte vi lidt rundt. Bla. var vi ude og se ”Herrmannshöhle” som er en drypstenshule – meget imponerende. Da det regnede en del tog vi hjem og badede og gik ned i byen og fik noget lækkert mad på Mykonos. Dejlig græsk restaurant med rigtig god mad.
Alt i alt var det en skøn tur hvis man er til aktiv og historisk ferie. Dog er der bare alt alt for mange mennesker på Bloksbjerg som vi vil huske som lidt af et mareridt at komme ned fra.
Og der er stadig rigtig mange pensionister, så helt væk er de ikke. Men er det naturen man kommer for er det det rigtige sted at tage hen. Jeg vil her anbefale at man har base i Werningerode da det er en fantastisk hyggelig by.