Rejseåret 2017, højdepunkter og mest populære indlæg

2017 lakker mod enden, og vi kigger derfor tilbage på de mange oplevelser vi har haft i løbet ad året der er gået. Et år hvor 2 blev til 3, og vi har afprøvet det at rejse som familie. Også et år som startede med fuld fart på og som rejsemæssigt gik lidt ned i tempo midt på året da vi blev forældre. 2017 har bragt os til nye og spændende rejsemål. Helt præcis blev det til 4 nye destinationer og 3 nye lande. Derudover har vi haft tid til at nyde Danmark og finde os til rette som familie.

De største oplevelser i 2017

Lanzarote

I Februar tog vi på den omtalte familietur til Lanzarote. En tur der desværre var præget af megen sygdom. Da vi ikke selv var så hårdt ramt tog vi sidst på ugen ud af hotellet og så os lidt omkring. Vi blev meget overraskede over hvor smuk en ø Lanzarote er, og hvor lidt turister der faktisk var selv i skolernes vinterferie.

Bukarest

Mens jeg måtte springe årets skiferie over og sende Kenneth afsted med drengene, tog jeg selv på tøsetur til Bukarest. Ikke en by jeg sådan lige havde overvejet før vi så nogle billige flybilletter. En by der skiller sig meget ud fra det vi kender herhjemme. Noget mere fattigt og faldefærdigt end først antaget. Vores start på turen rundt i Bukarest gader sent om aftenen på Sct. Patrick day var måske heller ikke helt optimalt. Til gengæld vandt den mere og mere ind som dagene gik, og vi blev både forkælet med god mad og billig shopping. Afslutningen i de termiske bade i Therme en lørdag aften var helt perfekt. Det i sig selv kunne være en god grund til at besøge Bukarest.

Marokko

Årets påskeferie skulle lidt fungere som sommerferie for os i år. Vi havde derfor lidt af hvert oppe at vende. Valgte endte på Marokko som både er varm i påsken, har en overkommelig flyvetid og som byder på spændende differentierede oplevelser. Her kunne vi nemlig både få storbyferie, strandferie og opleve naturen på en og samme rejse. Helt perfekt hvis du spørger os.

Rejser til Marokko

Repost af Nature in Morocco

Det endte med en 12 dages rundrejse. Rejsen startede i Marrakesh som var lidt af et kulturchok, men som vi sidenhen blev ret vilde med. Herfra tog vi på en 3 dagstur ud i bjergene og ørkenen. Helt fantastisk natur, dog kunne vi godt have tænkt os en anden chauffør. Turen sluttede i Agadir hvor vi nød de sidste dag med badeferie og afslapning.

Algarve

I oktober pakkede vi sommertøjet og tog til Portugal. Et land vi længe har haft lyst til at besøge. Algarve viste sig fra sin bedste side med høj solskin og 30 grader hele ugen.

Repost af The Discoverer

En virkelig fantastisk destination med de smukkeste strande, klipper og natur. Højsæsonen var slut og turister var begrænset. Et helt fantastisk tidspunkt at komme på.
Filippa nød at blive kørt rundt i klapvognen og have masser af opmærksomhed fra os alle fire. Mod vores lave forventninger til den første familierejse fik vi også set en hel del og smagt en masse god mad. Vi er klar på flere store oplevelser med vores lille bandit.

Danmark

Udfluger i Danmark

Ti trin ned

I januar fejrede vi 5 års kælighed med en lækker middag på restaurant ti trin ned i Fredercia. I den lille kælder blev der både serveret torsk, kammuslinger, rødbedetatar og et lækkert mørt stykke kød. Som ekstra bonus har de den lækreste vinmenu og ikke mindst juicemenu som gjorde aftenen særlig, selv som gravid. Det var en dejlig kæresteaften, hvor der rigtig blev kræset om os.
Restauranten har sidenhen modtaget adskillige priser og ikke mindst blevet en Michellinrestaurant. Et sted sted vi varmt vil anbefale.

Restaurant ti trin ned

Sommerferie på Ærø & i Ringkøbing

Sommerferien var lidt anderledes i år, idet vores lille babygirl var kommet til verdenen. Som nybagt familie var det derfor helt oplagt med ferie i dejlige Danmark. Vejret har ikke vist sig fra sin bedste side i år, men vi var heldige med nogle skønne solskinsdage og nød at være lidt hjemmefra i det danske land.

Ribehøj

Vores planlagte sidste kærestetur i Juni blev udskudt en smule idet Filippa meldte sin ankomst tidligere end beregnet. Den blev derfor udskudt til December, hvor mormor og morfar var så søde at give plads til lidt voksentid.
Nøj et lækkert sted. Hvis du har fulgt med på instagram, har vi delt nogle billeder og mon ikke også der kommer et lille særskilt indlæg på bloggen i det nye år. Privat spa, lækker mad, smuk natur og forkælelse generelt beskriver det meget godt.

Jul i den gamle by i Århus

Den gamel by i Århus

Kort inden jul tog vi en familietur til den gamle by for at få den sidste julestemning og have en hyggedag sammen. Det er så hyggeligt og meget nostalgisk derude. Et sted lavede de brød som i gamle dag iført tidens klæder, og hos bageren laver de brød og kager på gammeldags maner. På torvet er der boder med risengrød, æbleskiver og gløgg. Rundt i byen kan man besøge jule udstillinger og lejligheder dekoreret som de holdt jul i gamle dage. Vi var der om formiddagen og var der mere eller mindre alene med et par skoleklasser, børnehaver og dagplejer.

Gæsteblogindlæg

I årets løb har Helles Univers haft fornøjelsen af at gæsteblogge hos Danexplore, Travelscoop og rejsetanker. Her er der blevet fortalt om alt fra de kødædende komodo veraner til Bali skønheder og Sloveniens naturvidunder.
Du finder indlæggene her:

Travelscoop- Ø-hop og komodovaraner i Indonesien
Rejsetanker- Derfor skal turen gå til Slovenien
Danexplore- Min top 5 på Bali

Awards & anerkendelse

Både i 2016 og 2017 har Helles Univers deltaget om at blive Danmarks bedste rejseblog. Det er desværre endnu ikke blevet til en finaleplads, men jeg vil alligevel gerne takke jer for al jeres støtte og store hjælp med at stemmer og dele med venner og bekendte.

2017 har været året hvor Helles Univers blev kåret til at være blandt de 100 bedste internationale rejseblogs af bab.la, nævnt som en blandt 10 gode rejseblogs af rejsebloggen Opdagelse.dk og nomineret til Nordic outdoor blogger awards.
Det er også året hvor Helles Univers har fået delt flere billeder hos influencers med store læserskarer.

Det er utroligt dejligt at få nogle påskønnelser af arbejdet her med bloggen og selvom det er min helt store passion varmer det helt vildt. Anerkendelsen og det at blive nævnt er med til udbrede kendskabet til bloggen. Ved at stemme og dele yder du en uvurderlig støtte.

De 3 mest læste indlæg i 2017

2017- Nye udfordringer & nye oplevelser

Rejse som gravid

Det glæder mig at i også finder interesse i de mere personlige indlæg som tager dig lidt bagom rejseuniverset. (Det er faktisk nogle af de mest læste indlæg generelt. Tak for det!)
Nyheden om at 2 blev 3 tog I særdeles godt imod og det blev faktisk det mest læste indlæg i 2017. Vi havde en fantastisk tur til Algarve med vores lille nye familie medlem og det har heldigvis givet mod på mere.

Guide til sprudlende Marrakesh

Marrakesh

Marrakesh var et af årets absolutte højdepunkter. En by vi lige skulle vænne os til, men som endte med at charmere sig godt ind på os. Vi elskede at bo i en Riad og spise lækker mad på tagterasser. Der er ingen tvivl om at det bliver et mere og mere populært rejsemål så jeg håber du kan finde nogle gode input hvis du er en af de heldige der snart skal afsted.

Vandring ad Caminito del rey

En familietur førte os til Andalusien. En rigtig dejlig destination som er billig og nem at komme til. Det kommer derfor ikke bag på mig at I er vilde med Spanien og Andalusien. Derimod kommer det faktisk lidt som en overraskelse at det er dette indlæg der vinder jeres kærlighed. Vi elsker at vandre og har gjort det alt, alt for lidt de sidste par år grundet dårlige ben og graviditet. Det må der laves om på for det er en fantastisk måde at se verdenen på.

Vandring i Spanien

Repost af Caminitodelrey

Caminito del Rey er overkommelig for de fleste da det ikke som sådan er en fysisk udfordrende vandrerute, derimod havde vi et par stykker med som måske synes det var en mere højdemæssig udfordring. Heldigvis er den nyrenoverede sti sikker og vidunderlig smuk. Så det er bare med at leje en bil og komme afsted 😉

Et nyt år venter

2017 har været et dejligt år for os og for bloggen. Vi nyder at se bloggen udvikle sig stille og roligt, uden at gå på kompromis med hvorfor vi startede den. Jeg vil fortsætte med at skrive med hjertet og give personlige beretninger og tips. Det er fantastisk at se at flere og flere læser med, og jeg elsker når der popper søde kommentarer eller spørgsmål ind i indbakken, så bliv endelig ved med det.
Vi glæder os til at se mere af verdenen med jer på sidelinjen i 2018.

Rigtig godt nytår!

Rejseblog

Repost i Politikken

Hvad har fyldt i dit 2017 og hvilke oplevelser har været de største?

Del:

2 Comments

1. 2. januar 2018 / 11:36

Sikke dog et oplevelsesrigt år, du har haft Helle – både i forhold til rejser men også på det personlige plan. Ønsker dig et mindst lige så godt 2018 (:

• 3. januar 2018 / 0:31

Tusinde tak Camilla og i lige måde 😉
      Ja 2017 har været både oplevelsesrigt, udfordrende og overvældende. Det er altid spænende at starte et nyt år og 2018 ser heldigvis lys ud.
      Håber også at året vil bringe dig en masse godt.